top of page
Zoeken

Dagboek schrijven helpt om piekeren te stoppen



Tips voor verdiepend dagboek schrijven


Als je loopt te piekeren, problemen hebt, of als je worstelt met je emoties kan het heel goed helpen om te gaan schrijven. Door te schrijven wordt alles weer helder en duidelijk.


Bovendien vergroot schrijven jouw bewustzijn. Je staat steeds even bij jezelf stil omdat je voelt wat er aan de hand is en omdat je, al schrijvende, jezelf vragen stelt.


Koop een dagboek of een mooi schrift en leg deze op een plek waar je hem makkelijk op kunt pakken, samen met een pen die lekker schrijft.


Maak regelmatig even tijd vrij om te schrijven, vooral als je je rot voelt of ergens over twijfelt, maar ook over dingen waar je blij van wordt of vrolijk over bent. Je zal zien dat het je helpt om de situatie en je gevoelens op een rijtje te zetten.


Als je merkt dat er van alles door je hoofd speelt, begin dan gewoon te schrijven. Zet je gedachten rustig op papier. Het is alleen voor jezelf. Je hoeft het niemand te laten lezen. Schrijf door totdat je het genoeg vindt, maar niet langer dan 30 minuten. Laat het vervolgens rusten.


Tips :

  • Zoek een fijn plekje waar je rustig kan zitten zonder gestoord te kunnen worden

  • Zet je telefoon uit

  • Schrijf niet langer dan 30 minuten. Zet een wekker!

  • Schrijf niet vaker dan één keer per dag

  • Ga na het schrijven iets doen wat plezierig en ontspannend is

Terwijl je schrijft kun je jezelf vragen stellen, zoals in onderstaande voorbeelden.


Gebeurtenis:

  • Wat gebeurde er?

  • Wat was er goed / prettig aan de situatie?

  • Wat vond ik lastig?

  • Wat zou ik de volgende keer anders doen en met welke reden?

Gedachten:

  • Wat dacht ik?

  • Hoe komt het dat ik zo dacht?

  • Wat is daar belangrijk aan voor mij?

Gevoelens:

  • Wat voel ik?

  • Ben ik ergens bang voor, en zo ja, waarvoor dan precies?

  • Wat heeft dit gevoel veroorzaakt?

  • Gebeurt het vaker dat ik me zo voel?

  • Welke waarde vertegenwoordigt dit gevoel voor mij?

  • Kan ik me herinneren wanneer ik voor het eerst in mijn leven dit gevoel had? Heeft het daar een relatie mee?

Empathie:

  • Wat zou de gebeurtenis met de ander(en) doen? (Als er één of meer anderen bij betrokken waren.)

  • Welk gevoel zal de ander hebben?

  • Kan ik een volgende keer anders reageren op de ander en wat zal het effect dan zijn?

Behoefte:

  • Waar heb ik behoefte aan?

  • Wat wil ik niet?

  • Wat wil ik wel?

  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik bereik wat ik wil?

Conclusie:

  • Wat leer ik?

  • Welk advies zou ik mezelf geven?

Mocht het je (nog) niet lukken om te schrijven neem dan toch regelmatig deze vragenlijst door en bedenk wat je tegen jezelf zou zeggen. Verzin er zelf vragen bij die je verder helpen. Misschien lukt het je later wel om een dagboek te gaan bijhouden of vind je een andere manier om naar je gevoelens en behoeften te kijken.


Ans Breetveld


Wil je meer weten? Neem gerust contact met me op.

20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page